Έρχονται ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Κατηγορία:

Ένα βήμα μπρος κάνει ο μεγάλος διαγωνισμός για την προμήθεια 650 αστικών λεωφορείων από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Κι αυτό αφορά στο ένα από τα τέσσερα ενεργά τμήματα του διαγωνισμού για την προμήθεια για 250 ηλεκτρικών λεωφορείων.

Σύμφωνα με το πρακτικό του διαγωνισμού οι εταιρείες που περνούν στην τελική φάση της διαδικασίας είναι δύο. Η ισπανική IRIZAR και η κινεζική YUTONG BUS. Αντίθετα ο φάκελος της κινεζικής BYD ήταν ανεπαρκής. Οι δύο εταιρείες είχαν πλήρη φάκελο συμμετοχής και τεχνικής προσφοράς. Ελαφρό προβάδισμα στην βαθμολογία της τεχνικής προσφοράς έλαβε η YUTONG BUS CO LTD με 146,181 μονάδες. Ακολουθεί η IRIZAR E-MOBILITY S.L. που έλαβε 128,65 μονάδες. Βέβαια όλα μπορεί να αλλάξουν ανάλογα με την οικονομική προσφορά, η οποία τελικά θα κρίνει τον τύπο του ηλεκτρικού λεωφορείου. Αποτελεί το σημαντικό και πιο υψηλό κοστολογικά, τμήμα του διαγωνισμού καθώς ο προϋπολογισμός φτάνει τα 154,62 εκατ. ευρώ. H προμήθεια για 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, θα είναι τα πρώτα που θα κυκλοφορήσουν σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Τι ισχύει για τα άλλα τμήματα του διαγωνισμού

Αναφορικά με τα άλλα τμήματα του διαγωνισμού, σύμφωνα με πηγές κοντά στη διαδικασία, ίσως και εντός της εβδομάδας να γίνει γνωστό ποιες εταιρείες θα διεκδικήσουν την προμήθεια των 100 αρθρωτών αστικών λεωφορείων 18 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VΙ. Το κόστος τουςφτάνει τα 53,32 εκατ. ευρώ. Προσφορά σύμφωνα με πληροφορίες έχει καταθέσει η IVECO.

Μέσα στον Νοέμβριο θα ακολουθήσουν και οι αποφάσεις για τις εταιρείες που περνούν στην τελική φάση για την προμήθεια 200 απλών αστικών λεωφορείων 12 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI ύψους 73,16 εκατ. ευρώ. Εδώ συμμετέχουν οι IVECO και η ITA.

To ίδιο και για τα επιπλέον 100 απλά ηλεκτρικά αστικά οχήματα 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ. ύψους 56,26 εκατ. ευρώ. Συμμετέχουν οι IVECO, BYD, IRIZAR, VAN HOOL.

Να θυμίσουμε πως από τον περασμένο Μάιο, ακυρώθηκε το τμήμα του διαγωνισμού για 100 απλά αστικά λεωφορεία 12 μέτρων υβριδικής τεχνολογίας καθώς δεν κατατέθηκε καμία προσφορά. Ο προϋπολογισμός αυτού του τμήματος ήταν 46,12 εκατ. ευρώ.

Συμβάσεις το 2023

Εφόσον δεν συνεχιστούν οι δικαστικές μάχες που μπορεί να καθυστερήσουν τα διαφορετικά τμήματα του διαγωνισμού, στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι οι συμβάσεις να υπογραφούν τους πρώτους μήνες του 2023. Το κάθε τμήμα εξάλλου κινείται αυτόνομα οπότε οι ημερομηνίες των υπογραφών θα ποικίλλουν.

Το περασμένο Σεπτέμβριο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής κι Εμπορίου της Βουλής είχε σημειώσει για το θέμα πως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη θα είναι οι μοναδικές πόλεις στην Ευρώπη, που θα έχουν τόσα πολλά ηλεκτρικά και CNG λεωφορεία στον στόλο τους (σ.σ. σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις).

Η προμήθεια των οχημάτων θα γίνει εντός 520-580 ημερών και αυτό σημαίνει πως συνολικά τα 650 λεωφορεία θα έχουν παραδοθεί σε διάστημα 1,5 έτους δηλαδή περίπου μέχρι το τέλος του 2024. Στην Ελλάδα οι εκπρόσωποι των παραπάνω συμμετεχουσών εταιρειών είναι οι όμιλοι Π.Πετρόπουλος, Σαρακάκης, Σφακιανάκης και Κοντέλλης.

Αντικατάσταση στόλου

Τα νέα οχήματα θα κληθούν να ανανεώσουν εν μέρει τον γερασμένο στόλο που διαθέτουν οι δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας κάνοντας ένα μεγάλο άλμα στο “πρασίνισμα των συγκοινωνιών”. Από τα 650 λεωφορεία τα 350 είναι ηλεκτρικά και τα άλλα 300 φυσικού αερίου που θεωρείται πιο φιλοπεριβαλλοντικό.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου ΥΠΟΜΕ, το μεγαλύτερο μέρος των οχημάτων θα δοθούν στον ΟΑΣΑ (και ακολούθως στην ΟΣΥ). Ένα σημαντικό τμήμα θα δοθεί στον ΟΑΣΘ. Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη προβλέπεται η προμήθεια μόνο των ηλεκτρικών λεωφορείων καθώς στα αμαξοστάσια της συμπρωτεύουσας δεν υπάρχουν δεξαμενες αποθήκευσης CNG.

Αναφορικά με τη χρηματοδότηση αυτή θα προέλθει από δύο πηγές, το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης. Στο δεύτερο, πριν από περίπου 3 μήνες εντάχθηκε η χρηματοδότηση για τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία.

Επόμενο βήμα είναι η προκήρυξη ενός ακόμα διαγωνισμού για αστικά λεωφορεία. Το πιθανότερο σενάριο είναι πλέον να αφορά 100% για ηλεκτρικά οχήματα. Ο συνολικός προγραμματισμός είναι η προμήθεια 1.300 νέων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (1000 και 300 περίπου).

Πηγή

Δες επιπλέον

Διαφήμιση

ΙΣΤΟΡΙΑ